Itosu-kai Logo

Träning på Danderyds Karate Klubb
Itosu-kai Logo

Vår Klubb

Danderyds Karate Klubb erbjuder träning för barn, ungdom och vuxna. Vår karatestil Itosu-ryu är en genuin klassiskt karatestil som ger en allsidig träning åt hela kroppen. Träningen ger styrka, kondition och smidighet, samtidigt som du utvecklar din mentala förmåga.

Dojoetikett

Dojo = vår träningslokal

Vi tränar traditionell japansk karate och brukar därför en del japanska ord. Det är viktigt att veta hur vi ska uppföra oss i karatesammanhang: vilka seder och bruk som gäller. Dojoetiketten är internationell och underlättar din budoträning var du än befinner dig i världen.

När du går in i eller lämnar dojon skall du vända dig rakt fram (mot shomen) och buga. Detta gör vi för att visa tacksamhet för att vi har ett ställe att träna på. Vi bugar även när vi möter våra träningskamrater samt mot våra instruktörer. När vi börjar och slutar träningen med en partner bugar vi också. Vi gör detta för att visa respekt och ödmjukhet för att vi får träna och lära oss karate tillsammans.

Dojokun

Dojo Kun = våra principer

1. Vi håller hjärtat rent och själen stark

2. Vi är artiga, ödmjuka och behandlar varandra med respekt

3. Vi är villiga att ständigt utmana oss själva

4. Vi tränar våra kroppar och sinnen till perfektion

5. Vi litar på varandra och skapar harmoni

Ordning & Reda

Kom i tid till träningen. Håll din träningsdräkt “gi” ren och hel. Eftersom karate är fysisk närkontakt, vårda din hygien. Klipp naglarna kort på fingrar och tår för att undvika rivsår. För att undvika skador på oss själva och andra bär vi inga armbandsklockor, smycken osv under träning. Alla hjälps åt att hålla dojon ren, så ser du något skräp så plockar du upp det. Vi ser även till att hålla det ordentligt i omklädningsrummet: ställer skorna snyggt, hänger upp våra kläder, osv.

När vi går in i dojon lämnar vi mössa och skor i omklädningsrummet. Vi tuggar inte tuggummi, pratar i mobiltelefon eller gör något annat som kan störa träningen. Inte heller äter vi eller dricker ur vattenflaskan i dojon under träningspasset.

Sensei bör alltid tilltalas med sin titel i karatesammanhang (på träningen, träningsläger eller dyl) och inte med sitt förnamn. Likaså bör hjälpinstruktören tilltalas med titeln ”sempai”.

När vi lämnar dojon lämnar vi även kvar karaten

Självklart får du öva på dina kator hemma, men du får t.ex. inte göra det på skolgården för att imponera eller skryta med din karate. Vi låter oss heller aldrig provoceras att visa våra kunskaper. En elev får under inga omständigheter lära ut karate till någon utanför dojon. Vi strävar efter god sammanhållning i dojon. Det ska vara roligt att komma dit och träna. Rikta därför inte din aggression om något går fel mot en träningskamrat eller någon annan.

Vi lägger stor vikt vid att du tar ansvar för din egen och andras träning i dojon. Om du är ödmjuk, lyhörd och alltid gör ditt bästa så kommer du att utvecklas och lära dig karate snabbare. Samtidigt bidrar du då också till att de andra i eleverna i dojon lär sig och utvecklas. Omvänt, om du är okoncentrerad och inte gör ditt bästa kommer det smitta av sig negativt på de andra eleverna i dojon.

Föreningen

Danderyds Karateklubb är en ideell förening som grundades år 2001 (Org.nr. 802432-4652) - Stadgarna för Danderyds Karate Klubb hittar du r.

• Medlem i Svenska Karateförbundet och är därigenom ansluten till Sveriges Riksidrottsförbund (RF)

• Medlem i Itosu-kai och Itosu-Ryu Karatedo International Federation (IKIF)

Styrelsen och revisorer:

• Ordförande: Göran Crafoord